|
Post by korhonen on Feb 21, 2017 10:24:23 GMT 4
Hihna/ketjukäytön osalta lähin itse suunnittelemaan siltä linjalta että pumpun irroitus ei vaadi muuta kuin letkut ja kiinnityspultit.. nuo voimansiirron osat tuohon hommaan ei kuitenkaan maksa mitään älyttömiä niin omasta mielestä ainaki kannattava sijoitus..
|
|
enska600
Junior Member
Pihakuormaaja
|
Post by enska600 on Feb 23, 2017 12:41:11 GMT 4
Mulla oli alkuperäisellä kokoonpanolla 2x hammapyöräpumput 15 l/min + 34 l/min ja öljysäiliön koko n. 35 litraa, eikä öljyt koskaan lämmenneet niin ettei kättä olisi sietänyt pitää säiliön kupeessa. Nykyisellä kokoonpanolla oli tilanahtauden takia pakko tiputtaa säiliön koko 24 litraan. Tosin pumppukokoonpano ja toimintakin on nyt toisenlainen.
Nykyisin siis työhydrauliikan hammaspumppu pyörii kaiken aikaa ja tuottaa siis 8 - 36 l/min riippuen kierroksista. Ajopumppu kierrättää "moottoripiirissä" 0-60 l/min polkimen asennosta ja moottorin kierroksista riippuen. Mäntäpumpun rakenteesta johtuen ajopiirin aiheuttama kierto säiliön kautta ei ole kuin mäntäpumpun syöttöpumpun vaatima 3-9 litraa minuutissa. Eli kokonaisuutena tässä systeemissä säiliön kautta kiertää maksimissaan se 46 l/min. Pihapiirissä touhutessani tulee kuitenkin hyvin harvoin ja vain hetkellisesti tilanteita, jossa tarvitaan sitä maksimivirtaamaa suurella kuormituksella ja pitkiä aikoja. Eli vaikka säiliön koko onkin melkein puolet pienempi kuin maksimi virtaama on öljyt silti kestäneet "viileinä" tilanteesta riippumatta.
Jos käytetään pyöriviä koneita, jossa tarvitaan paljon painetta ja suurta virtaamaa pitkäkestoisesti (lumilinko, ruohonleikkuri ymv.) olen varma, että omassanikin saan öljyt kuumaksi ja tarvitaan mahdollisesti lisäjäähdytystä.
Laakeroinnista sen verran, että omassani oli aiemmin työhydrauliikanpumppu ilman tukilaakeria ja ajopuolen hammaspumppu tukilaakerilla. Molemmat kestivät, mutta eihän se varmasti hyvää pitkän päälle tee käyttää ilman laakeria. Silloin vanhaan (työ)pumppuun ei saanut sopivaa joten jätin sen sen takia ilman. Nykyisessä ajopumpussa sen sijaan on jo valmiiksi tuplalaakerointi vetopäässä ja sitä voisi käyttää ilman tukilaakeria.
|
|
anttij
Junior Member
|
Post by anttij on Feb 23, 2017 22:01:22 GMT 4
Kiitokset vastauksista!
Olen tässä kovasti pähkäillyt mikä olisi järkevä tapa toteuttaa voimansiirto kytkinkopasta hydraulipumpuille. Olen miettinyt jos tekisin kehdon mihin kiinnityy moottori jäykästi, ja samaan kehtoon tulisi kiinni myös hydraulipumput. Tämä kehto sitten kumityynyillä kiinni itse koneen runkoon.
Mulla siis tulee moottoriin kiinni kytkinasetelma. Olen miettinyt siirtääkö voima sakarakytkimen avulla erilliselle akselille, mistä on hihnapyörän avulla siirretään voima molemmille pumpuille. Vähän vastaava kuin "PROTOX" projektissa.
Toinen vaihtoehto että kytkinasetelmasta lähtee akseli missä on suoraan hihnapyörä ja siitä hihnat molemmille akseleille. Tässä vähän mietityttää nuo laakerointihommat.
Olisko muita hyviä vinkkejä. Ketjulla en jotenki näe mielekkäksi voimaa siirtää pumpuille?
|
|
|
Post by korhonen on Feb 24, 2017 11:35:30 GMT 4
Olisko sulla mahdollista jättää kytkinasetelma/levy pois tuosta? Nehän on kuitenki vähän turhat jos oot mehuvetoista konetta tekemässä..
Tuo pumppuhan kannattaa ehdottomasti tehdä moottorin kanssa samaan petiin joka on sitten tyynyjen varassa..
Sinänsä tuo että laittaako ketju vai hihnavedon on ihan makuasia, Ketjukäyttö kannattaa koteloida niin että saa öljyvoitelun, mutta myös hihnaveto vaatiijonkinnäköiset suojat että missään tilanteessa ei ole lunta, savea eikä mitään muutakaan remmien välissä. 😄 Saattaa muuten olla joskus epämiellyttävä yllätys ku hankalassa paikassa rupee remmit luistamaan..
|
|
anttij
Junior Member
|
Post by anttij on Feb 25, 2017 0:42:47 GMT 4
Olisko sulla mahdollista jättää kytkinasetelma/levy pois tuosta? Nehän on kuitenki vähän turhat jos oot mehuvetoista konetta tekemässä.. Tuo pumppuhan kannattaa ehdottomasti tehdä moottorin kanssa samaan petiin joka on sitten tyynyjen varassa.. Sinänsä tuo että laittaako ketju vai hihnavedon on ihan makuasia, Ketjukäyttö kannattaa koteloida niin että saa öljyvoitelun, mutta myös hihnaveto vaatiijonkinnäköiset suojat että missään tilanteessa ei ole lunta, savea eikä mitään muutakaan remmien välissä. 😄 Saattaa muuten olla joskus epämiellyttävä yllätys ku hankalassa paikassa rupee remmit luistamaan.. Kyllä kyllä... samoilla linjoilla siis ollaan. Itse jotenkin näen mielekkäänä jättää sen kytkinasetelman sinne paikoilleen. Samalla se toimii "sulakkeena" ja ehkä tasaa voimapiikkejä tms. Siihen saa myös kätevästi kiinni vaihteiston pääakselin muokattuna.
|
|
TS82
Full Member
|
Post by TS82 on Feb 25, 2017 9:52:14 GMT 4
Ja lisäpaino ns. Tasakieroskoneessa ei ole kuin eduksi.
|
|
anttij
Junior Member
|
Post by anttij on Feb 25, 2017 22:09:02 GMT 4
Mitäs mieltä kun olen pohtinut tuota hydrauliikkakomponenttien valintaa. Esitiedot on että renkaan halkaisija 0,6m, perävälitys n. 4,15. Oletetaan että kardaania pyöritetään 1:1 välityksellä.
Jos laittaisin ajolle tuon aikaisemminkin mainitun säätyvätilavuuksisen Whiten 18cc pumpun ja ajomoottoriksi Danfoss OMR 100. Maksimi jatkuva kierrosluku tuolle OMR100:lle näyttäisi olevan 600rpm, joten sillä mennään.
Minun matikalla maksinopeudeksi tulee reilu 16km/h?
|
|
anttij
Junior Member
|
Post by anttij on Feb 25, 2017 22:15:27 GMT 4
Tuo OMR100 tarjoaisi jatkuvana vääntömomenttina max. 240Nm, mutta tehoa vain 13kW. Muistelenkohan oikein kun koulussa opetettiin, että vääntömomentti kuitenkin ratkaisee, koska teho on laskennallinen suure. Joten minun järkeilyllä tehoa tuossa hydraulimoottorissa on siksi niin vähän, koska tuo pyörimisnopeus on niin pieni. Sen takia mitä isompaan hydraulimoottoriin mennään esim. noissa OMR moottoreissa, niin maksimikierrokset tippuu ja teho tippuu, mutta vääntömomentti kasvaa.
|
|
anttij
Junior Member
|
Post by anttij on Feb 25, 2017 22:24:55 GMT 4
Noita Avantteja kun tuossa pikaisesti katselin, niin niissä näyttäisi valmistajan sivujen mukaan olevan max. nopeus 10-12km/h kun katsoin 200- ja 400-sarjalaisen. Sitä myötä tuo 16km/h näyttäisi olevan oikein passeli nopeus.
|
|
|
Post by kuokkamies on Feb 25, 2017 23:12:53 GMT 4
Juu noinhan se tuon vääntömomentin suhteen menee, hyvin pienellä teholla voidaan liikutella suurta kuormaa, mutta tuskastuttavan hitaasti. Sullakin tulee vauhtia jo melko paljon suhteesa tehoon, eli vetovoima ei ole kovin suuri. Toisella tavalla ajateltuna hydraulimoottorissa aika tärkeä asia on max teho, vääntöä pystyy lisäämään tehoa ei.
|
|
anttij
Junior Member
|
Post by anttij on Feb 25, 2017 23:39:10 GMT 4
Juu noinhan se tuon vääntömomentin suhteen menee, hyvin pienellä teholla voidaan liikutella suurta kuormaa, mutta tuskastuttavan hitaasti. Sullakin tulee vauhtia jo melko paljon suhteesa tehoon, eli vetovoima ei ole kovin suuri. Toisella tavalla ajateltuna hydraulimoottorissa aika tärkeä asia on max teho, vääntöä pystyy lisäämään tehoa ei. Siis hetkinen, perusteletko tuon - minä kun en näitä hydraulivehkeitä en ole aiemmin rakennellut? Toki budjettiosilla tässäkin konetta rakennetaan, mutta eikö vetovoima lasketa nimenomaan vääntömomentin kautta, eikä tehon kuten kirjoitit? Siis jos ajatellaan, että tiedän maksimi momentin (esim. OMR100) millä kardaania pyöritetään, niin voin sitä kautta laskea myös momentin pyörällä, ja sitä kautta kun tiedän renkaan halkaisijan, niin tiedän myös vetovoiman? Vai onkos tässä nyt jotain mitä en ole huomioinut...
|
|
anttij
Junior Member
|
Post by anttij on Feb 26, 2017 0:03:49 GMT 4
Mietin vaan tuota laskukaavaa, että tosiaan jos otetaan tuo 240Nm mitä OMR100 tarjoaa ja kerrotaan se minun perävälityksellä 240Nm * 4,15 = n. 1000Nm. Ja jos pyörän halkaisija on 0,6m, niin momentin kaavan mukaan M=F*r eli F=M/r, siis 1000Nm/0,3m = n. 3300N työntövoimaa?
Pikku Avantissa 220 mallissa on 640kp, mikä tekee Newtoneina n. 6200N työntövoimaa...?
Toki mun laskuissa ei ole otettu huomioon voimansiirron häviöitä... Eli todellinen työntövoima on vielä hieman pienempi.
------
Sen verran edittiä eli jos välittäisi vielä hydraulimoottorilta kardaanille 1,2 välityksellä hitaammaksi, ja OMR100 piikkimomentilla "huipputyöntötehoksi" tulisi reilu 4600N.. ja siinäkään ei ole vielä otettu huomioon voimansiirron häviöitä.
|
|
|
Post by kuokkamies on Feb 26, 2017 0:17:55 GMT 4
Kyllä vetovoima lasketaan vääntömomentista. ja sitä saa välityksillä teoriassa rajattomasti, kuten myös näinollen vetovoimaa. Teho tulee väännön ja pyörimisnopeuden yhteisvaikutuksesta. Tarkoitin lähinnä tässä tapauksessa että 13kw ei ilman vaihteita saada sekä vääntöä että vauhtia yhtä aikaa kovin paljoa. Ja kun sulla on jo jonkinverran vauhtia niin se on väännöstä poissa. Eli jos sulla on vaikka sanotaan 100ccm omt moottori joka pystyy välittämään 30kw niin voit välityksillä laskea voimansiirron pyörimisnopeutta ja näin saat lisää vetovoimaa. Ja vauhtia jää kuitenkin vielä aika paljon, koska tuota parempaa moottoria voi pyörittää paljon lujempaa samalla väännöllä kuin huonompaa moottoria ja se tarkoittaa lisää tehoa. No joo sulla on tuolle mainitsemallesi moottorille sopiva pumppu ja näinollen hyvä paketti, tuo oli vain esimerkki. Mutta kaikki riippuu paljonko sitä vetovoimaa tarvitaan tai nopeutta ja näiden välille koitetaan sitten tehdä itselle sopiva kompromissi välityksillä. Toivottavasti tosta saa edes jotain tolkkua
|
|
anttij
Junior Member
|
Post by anttij on Feb 26, 2017 0:21:25 GMT 4
Tässä nyt tulee vaan vähän sellainen fiilinki, että riittääkö tuo työntövoima... Ei ole varaa hidastaa nopeutta ja jos tuo Avantin myyntipuhe pitää paikkansa, niin varmasti jäädään puoleen siitä mitä Avantin pienin kone tuottaa..
|
|
|
Post by kuokkamies on Feb 26, 2017 0:27:23 GMT 4
Paremman käsityksen todellisista tarpeista saat kun tutkiskelet noita tehtyjä härveleitä ja niiden voimansiirtoa ja sitä miten se on riittänyt. Tosta enskan koneesta voisi saada hyvin suuntaa, kun siinä on samanlainen pumppukin.
|
|