|
Post by itsetehty kytkin on Nov 15, 2006 18:27:36 GMT 4
Eli ku saatii kaverin kaa hirveen hieno idea tehä ite sellane kiinanihme-moottoripyörä.. eli helvetin pieni moottorisahan moottorilla toimiva ajovehje.. renkaiksi tulevat kottikärryn renkaat, ja jarruista ei vielä iha tietoa mutta ku aateltiin että siihe vois tehä kolme vaihdetta helkama-pyörän takavanteen keskiöstä. eli suoraan kampiakselilta välitys kytkimen läpi, ja siinä sitte se kolmivaihteinen keskiö, josta taas lähtee ketjut takarenkaalle. mutta on vaan ongelma, että se moottorisahan variaattori vissii luistaa aikalailla, joten se kytkin vissii pitäs tehä ite? onkos minkäänmoisia ehdotuksia sen suhteen? moottorisaha on joku -70luvun husse. tarkastan tässä illemmalla männän kunnon.
|
|
|
Post by Pocket Bike on Nov 15, 2006 21:43:04 GMT 4
Vastaava "taskumopoprojekti" on itellä menossa. Laitteesta ois tarkotus saada mahdollisimman pieni niin että mahtuu takakonttiin muutakin... :) ...ja rungon mitat tulee olemaan aika lähellä tätä: www.vintageprojects.com/mini-bike/pocket-bike.pdfRenkaiksi tulee kottikärryn renkaat ja jaruksi skootterin levyjarrut. Voimanlähde on vielä mietinnän alla, mutta vanha moottorisahan kone se tulee todennäköisesti olemaan jos ei tehokkaampaa satu löytymään. Moottorisahan kytkin varmaan kestää eikä luista kun välityssuhteen laittaa apuakselilla riittävän pieneksi, mutta se tapahtuu nopeuden kustannuksella. Kiilahihnalla ja erillisellä kiristysrullalla toteutettu veto/kytkin sen sijaan toimii sahan kytkintä paremmin rankemmillakin välityksillä ja on varmasti helpoin rakentaa ite. Toisaalta omassa projektissani käytän todennäköisesti moottorisahan omaa kytkintä enkä rakenna mitään tilaa vieviä ja turhaa painoa lisääviä apuakseleita välityksineen sillä isommissa = voimakkaamissa sahoissa on myös isommat ja kestävämmät kytkimet ;D www.joe-ks.com/MultiMedia/UltimateChainsaw.htm
|
|
GX
New Member
|
Post by GX on Nov 20, 2006 18:26:02 GMT 4
Itelläni alkaa kans olemaan kohta koeajo-vaiheessa tuollainen minikokoinen moottoripolkupyörä. Muutamia huomioitavia asioita olen itse huomannut: 1. Kytkin on varmasti itse helpoin tehdä niin että sahaan laittaa pienen hihnapyörän ja apuakselille tjs. ison hihnapyörän ja sitten välille ylikokoinen hihna. Sitten vaan vielä yks pyörä siihen jota saa siirreltyä varren varassa vaijerilla ja niin että jousi vetää sen kiinni ku kahvasta päästetään ja kiristää hihnaa. Tälläinen kytkin on varma laite, helppo rakentaa ja käytetty mm. jyrsimissä. Moottorisahan oma keskipakokytkin ei tule kestämään luistattamista, vaan joko pettää tai hitsautuu ulkokehään kiinni kuumetessaan. Sahan kytkintähän ei ole tehty luistatettavaksi vaan se joko ottaa kiinni jolloin terä pyörii tai sitten on kokonaan irti. 2. Välitykset kannattaa olla riittävän lyhyet. Apuakseli on välttämätön! Vaihteet eivät ole pahitteksi, mutta kannattaa ottaa huomioon esim. polkupyörien keskiövaihteissa että ne eivät välttämättä kestä suurta kuormitusta. Keskiövaihteissa on yleensä vain suurentavia välityksiä, joten kannattaa kiinnittää huomiota siihen apuakselin ketju-/hihnavähennykseen. Tässä nyt pari jotka olen itse huomannut, lisää sitten kun pääsee oikeen koeajolle tolla omalla lasten minipolkupyörästä ja vanhasta stihl sahasta tehdyllä "mopolla". Omaani ei tule vaihteita kuin yksi ja kytkimeksi tuollainen hihnaveto jonka hihnapyörät otin kuolleesta jyrsimestä.
|
|
|
Post by SellYourSoul90 on Nov 21, 2006 0:03:42 GMT 4
Itelläni alkaa kans olemaan kohta koeajo-vaiheessa tuollainen minikokoinen moottoripolkupyörä. Muutamia huomioitavia asioita olen itse huomannut: 1. Kytkin on varmasti itse helpoin tehdä niin että sahaan laittaa pienen hihnapyörän ja apuakselille tjs. ison hihnapyörän ja sitten välille ylikokoinen hihna. Sitten vaan vielä yks pyörä siihen jota saa siirreltyä varren varassa vaijerilla ja niin että jousi vetää sen kiinni ku kahvasta päästetään ja kiristää hihnaa. Tälläinen kytkin on varma laite, helppo rakentaa ja käytetty mm. jyrsimissä. Moottorisahan oma keskipakokytkin ei tule kestämään luistattamista, vaan joko pettää tai hitsautuu ulkokehään kiinni kuumetessaan. Sahan kytkintähän ei ole tehty luistatettavaksi vaan se joko ottaa kiinni jolloin terä pyörii tai sitten on kokonaan irti. 2. Välitykset kannattaa olla riittävän lyhyet. Apuakseli on välttämätön! Vaihteet eivät ole pahitteksi, mutta kannattaa ottaa huomioon esim. polkupyörien keskiövaihteissa että ne eivät välttämättä kestä suurta kuormitusta. Keskiövaihteissa on yleensä vain suurentavia välityksiä, joten kannattaa kiinnittää huomiota siihen apuakselin ketju-/hihnavähennykseen. Tässä nyt pari jotka olen itse huomannut, lisää sitten kun pääsee oikeen koeajolle tolla omalla lasten minipolkupyörästä ja vanhasta stihl sahasta tehdyllä "mopolla". Omaani ei tule vaihteita kuin yksi ja kytkimeksi tuollainen hihnaveto jonka hihnapyörät otin kuolleesta jyrsimestä. kiitos tuosta kytkin-jutusta.. tollasenha mä teen. aattelin joo ite samaa, että kestääköhän ne polkupyörän vaihteet. mutta mitkä vaihteet sitte tekis? ku haluun hyvin kiihtyvän, ja myös kulkevan vehkeen. tänään aloteltiin tekee tuon runkoa. etuhaarukoista alotettiin.
|
|
|
Post by SellYourSoul90 on Nov 21, 2006 18:02:56 GMT 4
Itelläni alkaa kans olemaan kohta koeajo-vaiheessa tuollainen minikokoinen moottoripolkupyörä. Muutamia huomioitavia asioita olen itse huomannut: 1. Kytkin on varmasti itse helpoin tehdä niin että sahaan laittaa pienen hihnapyörän ja apuakselille tjs. ison hihnapyörän ja sitten välille ylikokoinen hihna. Sitten vaan vielä yks pyörä siihen jota saa siirreltyä varren varassa vaijerilla ja niin että jousi vetää sen kiinni ku kahvasta päästetään ja kiristää hihnaa. Tälläinen kytkin on varma laite, helppo rakentaa ja käytetty mm. jyrsimissä. Moottorisahan oma keskipakokytkin ei tule kestämään luistattamista, vaan joko pettää tai hitsautuu ulkokehään kiinni kuumetessaan. Sahan kytkintähän ei ole tehty luistatettavaksi vaan se joko ottaa kiinni jolloin terä pyörii tai sitten on kokonaan irti. 2. Välitykset kannattaa olla riittävän lyhyet. Apuakseli on välttämätön! Vaihteet eivät ole pahitteksi, mutta kannattaa ottaa huomioon esim. polkupyörien keskiövaihteissa että ne eivät välttämättä kestä suurta kuormitusta. Keskiövaihteissa on yleensä vain suurentavia välityksiä, joten kannattaa kiinnittää huomiota siihen apuakselin ketju-/hihnavähennykseen. Tässä nyt pari jotka olen itse huomannut, lisää sitten kun pääsee oikeen koeajolle tolla omalla lasten minipolkupyörästä ja vanhasta stihl sahasta tehdyllä "mopolla". Omaani ei tule vaihteita kuin yksi ja kytkimeksi tuollainen hihnaveto jonka hihnapyörät otin kuolleesta jyrsimestä. kiitos tuosta kytkin-jutusta.. tollasenha mä teen. aattelin joo ite samaa, että kestääköhän ne polkupyörän vaihteet. mutta mitkä vaihteet sitte tekis? ku haluun hyvin kiihtyvän, ja myös kulkevan vehkeen. tänään aloteltiin tekee tuon runkoa. etuhaarukoista alotettiin. nyt on keula miltei valmina, puuttuu enää ylempi T-pala, ja renkaan kiinnitykset.
|
|
|
Post by SellYourSoul90 on Nov 21, 2006 23:40:04 GMT 4
kiitos tuosta kytkin-jutusta.. tollasenha mä teen. aattelin joo ite samaa, että kestääköhän ne polkupyörän vaihteet. mutta mitkä vaihteet sitte tekis? ku haluun hyvin kiihtyvän, ja myös kulkevan vehkeen. tänään aloteltiin tekee tuon runkoa. etuhaarukoista alotettiin. nyt on keula miltei valmina, puuttuu enää ylempi T-pala, ja renkaan kiinnitykset.[/quote jos jollain on, nii pistäkääs kuvia omista "pocket-bike":istänne tänne vaan. ois kiva nähä mite ootte tehny voimansiirto-tekniikkoja, yms..]
|
|
|
Post by pevezer on Nov 25, 2006 18:43:25 GMT 4
Laittakaas kuvia!
|
|
|
Post by SellYourSoul90 on Nov 27, 2006 1:44:32 GMT 4
tässä kohtapuolin saatte nähä mun erittäin hienot piirrustustaidot. voisin räpsii kuvia vähä "piirroksista" tänne.. nyt on moottorikin selvä: yamahan 80cc pihacrossin kone.
|
|
|
Post by SellYourSoul90 on Nov 28, 2006 17:50:44 GMT 4
tässä kohtapuolin saatte nähä mun erittäin hienot piirrustustaidot. voisin räpsii kuvia vähä "piirroksista" tänne.. nyt on moottorikin selvä: yamahan 80cc pihacrossin kone. img208.imageshack.us/img208/6840/pikkumoponrunkoua0.jpgnyt on suunnilleen runko tuossa kohtaa valmistumista.. tuo ei ole iha mittatarkka kuvatus, mutta tuollee ne putket tulee. tuosta piirroksesta tuli hitusen liian pitkä.. keula on muuten täysin valmis, paitsi ei oo ohjaustankoa, eikä eturenkaan kiinnityskohtia. renkaat ovat aluvanteiset, jonkun pikkusen peräkärryn renkaat, jotka on saman kokoset ku esim. peeveessä. nokian kumeilla ;D vitosen maksoivat. yamaha yz raato makso 15e. bensatankin korkki tulee olemaan peltisestä bensakanisterista.. jarruista ei tietoa.
|
|
|
Post by SellYourSoul90 on Nov 28, 2006 18:21:25 GMT 4
tässä kohtapuolin saatte nähä mun erittäin hienot piirrustustaidot. voisin räpsii kuvia vähä "piirroksista" tänne.. nyt on moottorikin selvä: yamahan 80cc pihacrossin kone. img208.imageshack.us/img208/6840/pikkumoponrunkoua0.jpgnyt on suunnilleen runko tuossa kohtaa valmistumista.. tuo ei ole iha mittatarkka kuvatus, mutta tuollee ne putket tulee. tuosta piirroksesta tuli hitusen liian pitkä.. keula on muuten täysin valmis, paitsi ei oo ohjaustankoa, eikä eturenkaan kiinnityskohtia. renkaat ovat aluvanteiset, jonkun pikkusen peräkärryn renkaat, jotka on saman kokoset ku esim. peeveessä. nokian kumeilla ;D vitosen maksoivat. yamaha yz raato makso 15e. bensatankin korkki tulee olemaan peltisestä bensakanisterista.. jarruista ei tietoa. tässä vielä muutama kuva: tossa huono kuva renkaista -> img452.imageshack.us/img452/6361/spa51413kh3.jpgtuosta korkki -> img296.imageshack.us/img296/284/spa51420td1.jpgtossa vielä se yamaha pytty irrallaan. -> img453.imageshack.us/img453/8483/spa51411tw7.jpg
|
|
|
Post by SellYourSoul90 on Nov 28, 2006 18:44:59 GMT 4
|
|
|
Post by pevezer on Nov 28, 2006 20:10:26 GMT 4
Erittäin hyvältä näyttää.
|
|
|
Post by SellYourSoul90 on Nov 28, 2006 21:27:26 GMT 4
|
|
|
Post by SellYourSoul90 on Nov 28, 2006 22:31:32 GMT 4
nyt äske sain moottorin toimii vielä sen yz:n rungossa, ja hyvi toimiki!! perkele vähä kyllä epäilyttää että voiko sillä sitte ees ajaa ku tuollane piikki.. :DD:D kiekuu ja visertää.. makso siis kokonaiset 15euroa minulle.
|
|
Selly
Junior Member
|
Post by Selly on Nov 30, 2006 17:50:06 GMT 4
nyt äske sain moottorin toimii vielä sen yz:n rungossa, ja hyvi toimiki!! perkele vähä kyllä epäilyttää että voiko sillä sitte ees ajaa ku tuollane piikki.. :DD:D kiekuu ja visertää.. makso siis kokonaiset 15euroa minulle. nyt oon tullu kyllä siihe tulokseen että siitä pikkumoposta tulee iha perkeleen vaarallinen.. ku oletetaas että tää on koko kierrosalue, mitä moottori kiertää |------------------------------------------------------------------------------------| , nii siitä se alue, missä on ees jonkin verran tehoa, ja sillon sitä tehoa onkin! on tälläne |-----| mites tota aluetta sais vähä pitemmäks?
|
|