miskah
Junior Member
|
Post by miskah on Jul 1, 2011 16:51:09 GMT 4
en sitä kiellä etteikö maasturin akselit olis hyvät ja kestävät, mutta se kaventaminen on ongelma jäykissä perissä.. Kun tuosta mun omasta ei oo tulossa leveydeltään kuin joku 1200mm tai hieman yli.... Kyllähän sitä vääntöä tulee ihan yhtälailla hydraulimoottorilla, kaikki on kiinni siitä pumppua pyörittävästä myllystä mikä ei mulla tosiaan ole kovin iso, että kylläpä mulla henkilöauton perät/navat kestäis ainakin jotenkin..
|
|
pete83
Junior Member
|
Post by pete83 on Jul 5, 2011 11:46:41 GMT 4
juu kestäähän ne varmaan, itellä on vaan nyt paristi paukahtanut niin ajattelin.... että seuraavasta myllystä tehdään pomminkestävä ja hiukan riskimpi joka suhteessa.
nykyisessäkään ei suurempia vikoja ole ja nostaa noin 500kg tällähetkellä, mutta juurikin nuo etuvetarit on kovilla, kun ottaa täyden lastin hiekkaa meinaa perä nousta ilmaan ja kaikki voima , joka liikuttaa konetta on oikeastaan etuvetareissa ja monesti tuo maa aines pitää vielä kuskata sellasta offireittiä, että oksat pois... kyllä varmasti lumihommassa kestää hitsatutkin akselit....
mutta mites tuo nelipyöräohjaus muitten mielestä?? tekeekö mitään? lumihärdellillä varmaan kokemusta , kun sen kone on nelipyöräohjattu.. siis meinaan nelipyöräohjattu vs linkkukone
|
|
miskah
Junior Member
|
Post by miskah on Jul 5, 2011 19:57:25 GMT 4
joo tosta nelipyöräohjausksesta sais antaa kommenttia. Itteä mietityttää se että jos nostaa painavaa ja yrittää kääntää niin mahtaa olla paikat lujilla.. Tässä vaiheessa vois vielä muuttaa suunnitelmat täysin ja tehdäkki linkkukoneen
|
|
pete83
Junior Member
|
Post by pete83 on Jul 5, 2011 22:12:08 GMT 4
kyllä mulla renkaat kääntyy nätisti vaikka on pehmeää hiekkaa alla ja täys kuorma kauhassa eli noin 500kg.. että ei sen suhteen ole ongelmia ollut, mutta mulla on tosiaan ortrolilla ohjaus ja 35mm männällä oleva sylinteri ohjauksessa.. varmasti tehostettu ohjaus riittäisi myös.. aluksi oli ihan tehostamaton hammastanko ja sillä ei jaksanut kunnolla veivata vaikka vaan lunta oli kuuppa täynnä..
raidetangot kannattaa tehdä tarpeeksi paksusta aineesta.
|
|
miskah
Junior Member
|
Post by miskah on Aug 1, 2011 12:08:05 GMT 4
päivitetään nyt vähän tätäkin.. Elikkäs suunnitelmat meni kokolailla uusiksi, ei tule pyöräohjausta eteen eikä taakse vaan tehdään linkkuohjattu.. Kyllä se linkkuohjattu taitaa vaan olla melkosesti näppärämpi mitä pyöräohjattu.. Ja ehkä helpompi tehdäkkin? Toisaalta ja toisaalta.. Ei muuta kun cadillä taas piirtämään uusia kuvia..
Edit: rupesin piirtää uusia kuvia ja piirsin päärungon 50x100x3 "tavarasta", onkohan vähän turhan riskiä? Kone kyllä varmaan kestäisi mutta entäs kukkaro ;D
|
|
pete83
Junior Member
|
Post by pete83 on Aug 2, 2011 11:21:29 GMT 4
luulen, että tuo 100x50x3 on ihan passelia runko matskua.. vastaavasta meinaan uuden koneen runkoakin väsätä, eihän sitä uutena kannata ostaa, vaan jostain romulasta.. saa muutamalla kympillä runko tarpeet.
muistaakseni suzuki sj perät on jotain 124cm leveitä, että niitä ei tarviis sunkaan juurikaan kaventaa, jos vanteet tekis semmoset ettei levittäis ulospäin..
|
|
miskah
Junior Member
|
Post by miskah on Aug 2, 2011 12:39:44 GMT 4
joo kyllä se 100x50x3 olis varmaan hyvää mutta ajattelin koittaa ehkä 80x40x3 tavrasata.. mutta tosiaan jos rompparilta rautaa hakee niin sieltä sitten ostetaan sitä mitä on ittellä vaan tig/puikko kone niin ei sais kovin ruosteista olla ainakaan jos tigillä meinaa päästellä.. Suzuki sj.. Pitääpäs googlailla että minkälainen peli tuo on..
|
|
miskah
Junior Member
|
Post by miskah on Sept 29, 2011 16:57:00 GMT 4
onko porukalla kokemusta linkkuohjattavista koneista? Ainakin Avanteissa on ohjaamo etuvaunussa, muuten näkee paljon sellasia missä ohjaamo on takavaunussa.. Kertokaas hyviä ja huonoja puolia kummastakin versioista
|
|
TS82
Junior Member
|
Post by TS82 on Sept 29, 2011 21:55:34 GMT 4
Ite jos tekisin uuden linkun niin ohjaamo olis takavaunussa. Lumihommissa ainaki olis pimeässä yms. helpompi tietää minne takapää näyttää. Lumella ainaki mulla meinaa perä mennä luisussa vaikka suurin osa painosta onki sielä. Tosin auraki (3m leveä) on ehkä vähä ylimitotettu. Muuten kai sillä ei ole niinkää väliä kummassa osassa on.
|
|
rola
New Member
|
Post by rola on Oct 3, 2011 12:55:31 GMT 4
Itse olen saanut sellaisen kuvan, että mikäli penkki on etuvaunussa niin käännöksissä penkki tekee suuremman sivuttaisliikkeen kuin takavaunussa oleva penkki. Tämä siitä koska penkkihän tulee tällöin lähemmäksi keskiniveltä ja keskinivel tekee suurimman sivuttaisliikkeen koneen keskilinjasta.
Tuskin se sivuttaissiirtyminen menoa haittaa, ehkä ekoja kertoja peruuttaessa saattaa yllättää..
|
|
TS82
Junior Member
|
Post by TS82 on Oct 3, 2011 15:14:34 GMT 4
Riippuu missä kohti se keskinivel on. Itellä penkki on varmaan vähä taaempana mitä nivel mutta ei se ole haitannu yhtää. Enemmän se haittaa ku ei tiedä aina tarkalleen minne päin takapää näyttää ku tuuppii lunta painorajaa vasten ;D
|
|
miskah
Junior Member
|
Post by miskah on Oct 3, 2011 18:28:14 GMT 4
kävin kaverin avanttia koittamassa, (vanha, kopiton, linkkuohjattava) oli se hieman outoa aluksi kun kääntäessä sai kattella moottoria ja penkki oli "tyhjän" päällä ;D vaikka sellaista en ole edes ajanut missä on penkki takaosassa niin luulen että mulla penkki tulee etuosaan, jotenkin se vaan tuntuu luontevammalle..
|
|
pete83
Junior Member
|
Post by pete83 on Oct 27, 2011 20:37:31 GMT 4
oma uusi pihakone olis jo rullaavana ja ohjaus olis jo käytännössä toteutettu... tänään hain romu-ukolta järeitä kuljettimen ketjuja ja rattaita, sekä pari isoa laippalaakeria... jos viikonlopun aikana sais hydemoottorin kiinnitykset ja kardaanit rakenneltua...
tuli vaan semmonen kyssäri mieleen, kun pääosin talvella tulee tälläkin ajettua... lumihommia kuitenkin riittää aina, niin minkähänmoinen lämmitys sydeemi olis kätevä nuille hydrauliikka oljyille?? säiliöön vois tietty laittaa ihan defan lämmittimen?? ja jonkunlainen vesilämmitteinen paluu lämmitys?? mutta millainen olis helppo ja toimiva..
on vaan ankeeta ajella 15 asteen pakkasessa jos öljyt on kankeita...
|
|
pete83
Junior Member
|
Post by pete83 on Oct 27, 2011 20:57:58 GMT 4
onkos miskah jo perät hommannut??
multa löytyis yks ehjä daihatsu hijetin taka-akseli? tuolle kun löytäisit kaverin niin olis valmiiks aika kapea ja kävis mönkijän vanteet suoraan.
|
|
miskah
Junior Member
|
Post by miskah on Oct 27, 2011 23:02:05 GMT 4
ei ole periä, tai yksi 240 volvon perä olis tiedossa. Jaa kuinkas leveä daihatsun perä on? Kun olen tässä ajatellut että joku 1100 olis leveys niin ei se taida ihan niin kapea olla ;D nyt kuule uutta topikkia pystyyn ja kuvia siitä sun uudesta härvelistä! Ja tuosta öljyn lämmitys hommasta, eipä ole tuollainen käynyt mielessä, vaan enemmänkin jotkut öljyn lauhduttimet jos käy öljy kuumana ;D
|
|