miskah
Junior Member
|
Post by miskah on Mar 22, 2012 23:25:49 GMT 4
on jotenkin pienen oloinen tuo 80cm3 ajomoottori, mutta hyvinpä se näyttää voimaa siirtävän? itellä olis 160cm3 ajomoottori jossain tallin perällä, sitä oon omaani ajatellut, sitten joskus..
|
|
enska600
Junior Member
Pihakuormaaja
|
Post by enska600 on Mar 23, 2012 10:59:19 GMT 4
Jep, aika pienihän toi 80cm3 moottori on ja muakin vähän jännitti, että kuinka voima riittää.
Toi OMP80 tikkaa teknisesti(hetkellinen) max. virtauksella ~900r/min. Mulla se pyörii tällähetkellä maksimissaan sen 500r/min. Siitä olen sitten toisiovälityksellä tiputtanut kierroksia. Tällä keinoin olen yrittänyt kompensoida sitä moottorin pienempää vääntöä.
Toi OMP160 moottori antaa sen 10kw ja 300Nm vääntöä jatkuvasti maksimi kierrosten ollessa ~400r/min ja piikkinä vähän yli 400Nm, joten se on varmasti hyvä valinta. Vaikka teholuokka on jo aivan eri kuin tossa 80:ssä silti maksimivirtaama pysyy samana, joten hirveän isoa pumppua ei kuitenkaan tarvita. Esim ~20cm3 pumpulla 3000r/min nopeudella saadaan jo maksimi virtaama.
Piikkitehon(väännön) ulos saamiseksi maksimivirtaamalla tarvittaisiin 30hp teoreettinen teho polttomoottorista. Käytännön kannalta ei varmasti kuitenkaan koskaan tule tilannetta jossa pitäisi (pihakonessa) maksimikierroksilla saada maksimi vääntö, joten todellinen vaadittava teho lienee puolet tuosta. Useimmiten sitä suurinta tehoa tarvittaneen pienemmillä virtaamilla, jolloin pumppua pyörittävää tehoakaan ei tarvita niin paljoa. Tehon tarvehan muodostuu pitkälti vaadittavasta paineesta ja virtauksesta.
Sinälläänhän sillä ei kai hirveästi väliä ole minkäkokoinen moottori siellä perää pyörittelee, kunhan komponenttien yhteissovitus toimii ja päästään sopivaan lopputulokseen.
Ei muutakuin intoa härvelin rakennukseen!
|
|
miskah
Junior Member
|
Post by miskah on Mar 25, 2012 19:33:18 GMT 4
joo tälläisiä lukuja on omat laskelmatkin antaneet ja 22cm3 pumppu mulla ajopuolelle olisi jo, en ole vain varma kunnosta.. paljonkohan mahtaa olla kokonaishyötysuhde hydraulipumpulla ja hydraulimoottorilla? oon omissa laskuissa käyttänyt 0,8 kummankin kohdalla hyötysuhteena, mutta ei mitään käsitystä kyllä ole että mitä ne oikeasti ovat
|
|
miskah
Junior Member
|
Post by miskah on Jul 12, 2012 21:48:44 GMT 4
|
|