|
Post by garrett on Dec 2, 2015 0:44:40 GMT 4
Lasikuidusta voisi saada suht edullisesti? Tekee muotin jostain mitä nyt sattuu käsillä olemaan ja "päällystää" muotin elmukelmulla vai mitä lie pakkausmuovia nyt onkaan.
|
|
|
Post by Humppamies on Dec 2, 2015 14:23:10 GMT 4
On käynyt sekin mielessä. Lasikuidussa on vain ongelmana sen murtumaherkkyys, joten seinämävahvuus pitäisi miettiä tarkkaan. Ja toisaalta ei se yhtään halvemmaksi tule kuin pe-putkikaan, työtä vaan on enemmän.
|
|
|
Post by garrett on Jan 4, 2016 21:23:34 GMT 4
Mitäpä tänne kuuluu?
|
|
|
Post by Humppamies on Jan 6, 2016 22:09:04 GMT 4
Aika lailla jämähtänyt paikoilleen. Kiirettä pitää opiskelujen ja töitten kanssa ja ei ole oikein pelimerkkejäkään, että saisi osia. Hommasin kuitenkin palkkia kopiointilaitteen tekemistä varten. Sillä saisi sitten jyrsittyä ne potkurin lavat. Kopiointilaite tulisi olemaan tommonen: www.youtube.com/watch?v=X7OwyULiRg4
|
|
|
Post by Humppamies on Jan 13, 2016 2:54:29 GMT 4
Yöllisiä mietteitä, kun ei saa nukuttuakaan. Mietiskelin tuota runkorakennetta nyt tarkemmin, eli kuinka saisin nuo kellukkeiden ripustukset tehtyä mahdollisimman monelta kantilta hyväksi. Runkoon aiottu sekarakenne, eli vesitiivis veneosa vaneria ja moottorin ynnä muiden runko huonekaluputkea, mietityttää. Pari vaihtoehtoa on ollut alusta asti: joko tehdä veneosa erikseen kokonaan puusta ja vanerista ja nostaa valmis teräshässäkkä sen päälle ja kiinnittää ne toisiinsa tai rakentaa veneosa kiinteäksi osaksi rakennetta niin, että veneen kaaret ja rimat olisivat terästä ja niihin kiinnitettäisiin vanerilevyt. Kallistuin jo itse mietteissäni tuohon ensimmäiseen vaihtoehtoon koska sellainen piti ensimmäisestä versiostakin tulla ja sen rungosta, eli punavihreästä veneestä, tuli kelpo ja kelluva.
Piirtelin molemmista ajatelmia paperille (uppaan piirroksen ehkä joskus päivällä sitten) ja yksi ongelmakohta on tukivarsien ja jousenkannattimien läpiviennit. Nykyisessä suunnitelmassa nämä kiinnityspisteet tulisivat olemaan kyljessä vesirajan yläpuolella, mutta kuitenkin niin alhaalla että aalto niihin jatkuvasti käy ja näin ollen niiden tulee olla täysin tiiviitä. Ongelma poistuisi jos nämä kiinnityspisteet saisi nostettua partaan yli, mutta silloin rakenteesta uhkaa tulla liian monimutkainen ja painava. Varsinkin näin alkukantaisia materiaaleja käytettäessä painon säästäminen lienee ensiarvoisen tärkeää.
Kehittelin sitten tuota ajatusta ja mietin josko laidan tekisi kahdesta osasta, joista alimmainen yltäisi kiinnityskohtien tasolle ja olisi siis kiinteänä veneosassa. Ylempi kiinnitettäisiin paikalleen ja tiivistettäisiin sen jälkeen kun teräskehikko (jossa moottorit ym) on nostettu veneosan päälle. Samalla runkoa saisi levitettyä kellukkeiden päälle ja sisätilaa tulisi lisää.
Kopiointilaitteeseen ostamistani palkeista toinen oli vääntynyt ja toinen taipunut. Harmittaa. Pitää käydä vaihtamassa suoriin ne kunhan ehtii.
Pahoittelen ehkä epäselvää ajatusten siirtoa tekstiksi. Pannaan kellonajan piikkiin, näette sitten kunhan prokkis etenee.
|
|
erkka
Junior Member
|
Post by erkka on Jan 14, 2016 0:23:11 GMT 4
En ole sen tarkemmin perhtynyt suunnitelmiisi, mutta voiskohan tuon kellukkeitten ripustuksen tehdä sellasilla peräkärryn kumijoustoakseleilla, olis ainakin helppo toteuttaa ja ei olis liian vaikea tehdä vesitiiviksikään.
|
|
|
Post by Humppamies on Jan 15, 2016 0:07:25 GMT 4
No mutta. Tuohan oli mulla itelläkin joskus mielessä, mutta olin sen jo unohtanut. Niinhän mie sen taidan tehdäkin. Tähän tämä foorumi on just hyvä. Kiitokset erkalle.
|
|
|
Post by garrett on Jan 24, 2016 0:55:52 GMT 4
Tuota en ole tullut ajatelleeksikaan. Tuleekohan joskus mietittyä liian monimutkasesti nämä asiat. Mulla pyöri mielessä ajatus jotta nuo ripustukset olis omissa "lokeroissaan", ei siis vesitiiviit mutta mun mielikuvissa se ei haittaa.
|
|
|
Post by Humppamies on Jan 27, 2016 23:41:20 GMT 4
Tuota en ole tullut ajatelleeksikaan. Tuleekohan joskus mietittyä liian monimutkasesti nämä asiat. Mulla pyöri mielessä ajatus jotta nuo ripustukset olis omissa "lokeroissaan", ei siis vesitiiviit mutta mun mielikuvissa se ei haittaa. Tuo on tuttu tunne. Sitten kun yksinkertaisen idean oivaltaa, miettii, että olipa sitä pöliä kun ei heti hoksannut. Mie olin kyllä vielä pöliempi kun olin jo miettinyt kyseistä ratkaisua, mutta sen jostain syystä hylännyt ja unohtanut.
|
|
|
Post by Humppamies on Feb 1, 2016 0:14:10 GMT 4
Kertokaapa joku että kun tuossa tojotan moottorissa pitäisi vissiin olla lambda, niin onko sen sijoittamiselle minkälaisia ohjeita? Esim. kuinka kaukana moottorista sen pitää/saa olla? Meinasin, että tuohon voisi tehdä peltipakosarjan, koska tuossa nykyisessä on pikku halkeama. Tällöin putken voisi saada järkevämpään suuntaan, mutta meneekö virtaukset ynnä muut sitten lambdan kannalta perseelleen?
Edistystä rojektiin ei sen kummemmin ole tullut, paitsi laitoin sivareilla johtosarjan katkottuihin johtoihin riviliittimet päihin että saa kokeilla, mitä tulee mihinkin eikä mee oikkariin.
|
|
|
Post by petteriu on Feb 2, 2016 19:50:02 GMT 4
Sijoita lambda niin, että siihen tulee pakokaasuvirtaus jo kaikista pytyistä ja silti mahdollisimman lähellä moottoria. Tuosta ei kuitenkaan päästöjä mitata, niin kai se on siellä lähinnä turhien virhekoodien pois pitämistä varten. Kertokaapa joku että kun tuossa tojotan moottorissa pitäisi vissiin olla lambda, niin onko sen sijoittamiselle minkälaisia ohjeita? Esim. kuinka kaukana moottorista sen pitää/saa olla? Meinasin, että tuohon voisi tehdä peltipakosarjan, koska tuossa nykyisessä on pikku halkeama.
|
|
|
Post by garrett on Feb 3, 2016 19:28:14 GMT 4
Mie en sen tarkempaa ohjetta löytänyt, muuta kun mahdollisimman pystysuoraan pitäisi saada.. Ei mitään käsitystä mihin tuo mukamas perustuu, mutta kyllä tuo ainakin on toiminut. Mie kurvasin koneen alta vastapuolelle ja siitä kurvi perään päin. Lambdan laitoin heti kurvin jälkeen. Kai siitä joku kuvakin oli olemassa.
|
|
|
Post by Humppamies on Feb 3, 2016 23:21:33 GMT 4
Okei, kiitos tiedoista. Laturia olen tuohon viimeksi asennellut, enkä sitäkään saanut paikoilleen kun aika ja osat jo loppui kesken. Muuten on aika hiljaista.
|
|
|
Post by garrett on Feb 13, 2016 13:47:58 GMT 4
Pitääkö tässä luopua kaikista muista ajatuksista, paitsi veneilyhommista. Kuudetta päivää peräkkäin jo sataa enemmän tai vähemmän vettä. Silloin kun oli niitä kolomenkympin pakkasia vajaa pari viikkoa oli mieli paljon virkeempi..
|
|
|
Post by Humppamies on Feb 13, 2016 22:10:55 GMT 4
Täällä sentään sataa kolmatta päivää lunta, lämpötilakin putosi pakkaselle. Verkkäsin minä tuohon tojotaan laturin paikalleen ja etiskelin johtohässäköille kulkureittejä. Mallinsin myös potkurinlavan Microstationilla, nyt pitäisi vaan löytää joku camsofta, millä saisi työstöradat tehtyä. Lennokkikerhon cnc-koneessa näyttäisi riittävän sekä ulottuvuus että koodirivit, joten saisi sillä tehtyä lavat kohtuu nopsaan. Kunhan oisi se Mastercam jollaki jossaki...
|
|