|
Post by Humppamies on Jan 5, 2009 21:33:33 GMT 4
|
|
savage
Junior Member
|
Post by savage on Jan 5, 2009 22:17:24 GMT 4
Hieno on, todellinen härveli! Mikäs moottori tuo on? Onko tuossa joku keskipakokytkin, vai pärjääkö ilmankin, ettei ryömi tyhjäkäynnillä hirveästi? Mistä tollasia potkureita saa hankittua?
|
|
prefix
Junior Member
|
Post by prefix on Jan 6, 2009 0:06:17 GMT 4
Nättiä!! Paljos kulkee?
|
|
Marko
Junior Member
Tikua putkeen!!!
|
Post by Marko on Jan 6, 2009 1:39:40 GMT 4
Huippu härveli! Ja jarruja ei oo ;D
|
|
|
Post by lumihärdelli on Jan 6, 2009 3:55:32 GMT 4
Ja kun luulin että mun oma härdelli ois vaarallinen Tosta ei kannata pudota kyydistä kesken ajon. On kyllä munakas laite
|
|
|
Post by jartsa78 on Jan 6, 2009 21:53:54 GMT 4
tohon vielä potkurisuoja niin ei vahinkos telo itteensä! muuten on kyllä todellinen härveli onko tuossa joku kelkan kone?
|
|
salkku
Junior Member
|
Post by salkku on Jan 6, 2009 22:05:30 GMT 4
saitkos siltä venäläiseltä kelkka sivulta idean eikös siellä ollu joku vastaavan lainen?
|
|
|
Post by Humppamies on Jan 6, 2009 23:01:47 GMT 4
Juu, sieltäpä. Moottori on tosiaan Sachs SA 290 jostain 50- luvun lopulta(?), otettu Ockelbo-merkkisestä kelkasta, samoin ohjausromppeet. Jarru on rattikelkkatyylinen vedä kahvasta-laahusjarru. Kytkintä ei ole, eikä tarvita, eihän lentokoneissakaan ole. Kulkeepi aivan kätevästi kuuttakymppiä(arvio), enemmänkin kunhan polttoainepuolen saa kuntoon. Potkuri on aivan oikein metrisestä kakkosnelosesta, tarkkaan valitusta oksattomasta ja suorasyisestä palikasta omin pikku kätösin vuoltu. Maalauksen suoritti isoisäni, koska hällä aikaa ja innostusta on monesti enemmänkin kuin minulla. Videoita lennokkisedät ottivat kun kävin niille esittelemässä, niitä ehkä jo huomenna. Tulossa lisävarusteeksi hytti tai ainakin tuulilasi, kylmää on kyyti.
|
|
salkku
Junior Member
|
Post by salkku on Jan 7, 2009 18:15:03 GMT 4
joku kelkan rakentaja hermostuu ko oot pistäny ockelbo kelkan palasiks. sillä niitähän entisöidään nytte vaik kuin paljo.
|
|
|
Post by Humppamies on Jan 8, 2009 0:36:41 GMT 4
Oli niin haperossa kunnossa, että ei kannattana entisöijä. Ja sitäpaitti oli svenssonilandian puolelta niin niiltä on poies. Tänään kokeilin toisenmallisella kaasuttimella, ei tulvinut, mutta ei antanu kierroksia vaan tukehtui. Kaasuttimet on mallia Tillotsonin kalvo. Joku ehkä voi valaista minua säätöjen ja kaasuttimien kunnon tarkastamisessa, en osannu vaikka kuin yritin.
|
|
prefix
Junior Member
|
Post by prefix on Jan 8, 2009 1:12:39 GMT 4
oli muuten tänää kymppiuutisten kevennyksessä joku potkukelkka johon kolme lennokkikeikaria oli asentanut kolme pientä lennokin polttomoottoria. vetelivät sillä 30kmh meren jäällä. Ihmetyttää vaan, että miten se on ylittänyt uutiskynnyksen (vai kevennyskynnyksen?), kun täällä jotkut ähertää näköjään paljon hienompiakin härveleitä.
|
|
|
Post by Humppamies on Jan 8, 2009 12:51:00 GMT 4
Net on ottanhee uutishaukkoihin yhteyttä, minä en. On sielä ollut ilmatyynyaluskin kerran kevennyksenä.
|
|
|
Post by yamahaenticer on Jan 8, 2009 16:31:46 GMT 4
Oli niin haperossa kunnossa, että ei kannattana entisöijä. Ja sitäpaitti oli svenssonilandian puolelta niin niiltä on poies. Tänään kokeilin toisenmallisella kaasuttimella, ei tulvinut, mutta ei antanu kierroksia vaan tukehtui. Kaasuttimet on mallia Tillotsonin kalvo. Joku ehkä voi valaista minua säätöjen ja kaasuttimien kunnon tarkastamisessa, en osannu vaikka kuin yritin. Kyseinen kaasutinmalli taisi olla juuri se, mikä oli entisajan poromiehille se kaikkein rumin kirosana. Kokeileppa vaihtaa siihen jokin tavallinen luistikaasutin, ainakin yhdessä purkamassani okkelipokkelissa oli sellainen vaihdettu, ja likaisuudesta päätellen oli pitkään siinä ollut, kaiketi toiminut tehtävässään varsin hyvin.
|
|
|
Post by Humppamies on Jan 8, 2009 19:37:25 GMT 4
Eli kalvoja ei ole saatavana uusia tms? On mulla tossa yksai Mikunin 35 millinen, pitää kokeilla sitä.
|
|
|
Post by heppuli on Jan 8, 2009 23:00:53 GMT 4
paljonkos tuommonen tarvitsee kierroksia liikkuakseen metrin ropellilla?
|
|